Det är knappast någon nyhet att casino på nätet i Sverige är brännhet. Vare sig du surfar in på din favoritsajt, någon av kvällstidningarna eller slår på TV:n eller chattar i forum så möts du av reklamen för olika nätcasinon, som lockar med allahanda erbjudanden om bonusar, free spins och vad det nu är. En relativt ny sak är dock att du numer kan spela på nya casinon via mobilen, och det är lite märkligt faktiskt. Att det är så pass relativt nytt alltså.
Flytten till våra smart phones
Uppkomsten av mobilcasinon borde nämligen inträffat tidigare. Flytten av övrig nätanvändning från våra datorer till mobiler, plattor och paddor inleddes i övrigt redan i mitten av 00-talet med introduktionen av 4G, och fick sedan en rejäl skjuts när Apple introducerade iPhone sommaren 2007. Sedan dess har vi i allt högre grad flyttat ut vårt nätanvändande på stan. Vi köper våra biobiljetter, bokar bord på restaurang och betalar räkningar via våra mobiler, från tunnelbanan, i systemkön eller på favoritfiket. Mobilen är den nya datorn. Så hur kommer det sig att mobilcasino började bli stort först 2013? Det är i stort sett framlidne Steve Jobs fel.
iPhone, Steve Jobs och Flash
De första apparna för mobilt casino kom redan för snart 10 år sedan, men de blev ingen större succé. Dels uppfattade många av spelarna det som krångligt att ladda ner och installera dem, men framför allt blev det kostsamt för spelutvecklarna att ta fram appar för alla olika mobila OS. Lösningen borde ha varit Flash, som var den tidens främsta lösning för interaktiva strömmade media. Men eftersom iPhone hade runt 60% a mobilmarknaden för smarta telefoner, och eftersom Steve Jobs vägrade att släppa in Flash på iPhone, så tog det helt enkelt stopp. Apple ville ha absolut kontroll över vilken programvara so kunde installeras på iPhone, och eftersom Flash även var ett API så skulle det innebära en bakdörr till iPhone.
Android och HTML 5
I takt med att Android, med sitt öppna Open Source-OS, kom att skaffa sig en allt större marknadsandel så ökade dock pressen på Apple att öppna för strömmade format. Lösningen blev det nya uppmärkningsspråket HTML 5 som Apple av olika anledningar implementerade stöd för från 2010 och framåt. I en handvändning blev det därmed enkelt för spelutvecklare att utveckla interaktiva spel som kunde köras direkt i enheternas webbläsare, med kompatibilitet med i stort sett alla mobila operativ, inklusive Apple iOS och Android. Vilket blev startskottet för den explosion av mobilcasinon vi ser nu.